במאמר זה נסקור בקצרה את הציוד העיקרי שישמש אותנו להכנת היין. למי שלא מכיר בכלל את הציוד או את התהליך אולי יהיה קשה להבין מדוע צריך ציוד כזה או אחר, אבל אני מבטיח שבהמשך הדרך (במאמרים הבאים) הכל יהיה מובן. ניקח את 10 שלבי הכנת היין ונתאר את הציוד הנדרש לכל שלב (בד"כ מסודר לפי עלות מהזול ליקר): 

@ תכנון והכנה – שלב התכנון הראשוני לא דורש יותר מכלי כתיבה ודפים. לאחר מכן, כדאי להעלות הכל על המחשב (וורד/אקסל) ולהדפיס הכל בצורה מסודרת. לשם הנוחות, אכין לכם דפי קליטת ענבים, רישום תנועות, פורמט מדבקות ועוד (שתוכלו להוריד מהאתר) – כך שכדאי להצטייד מראש בדפי A4 ודפי מדבקות (ניתן לרכוש בכל חנות למכשרי כתיבה).

——————

@ בחירת הענבים – כדאי לבדוק מראש את הענבים שבכוונתנו לרכוש (ארחיב על כך במאמר בנושא "בדיקות הענב"). בכל מקרה, גם אם אין באפשרותנו לבדוק את הענבים לפני הרכישה, נערוך את הבדיקות לאחר מכן – בשלב המעיכה וההפרדה ולאורך התסיסה הכהלית, ולכן כדאי לדאוג לציוד מבעוד מועד. הציוד המומלץ לצורך הבדיקות:

* רמת הסוכר בענבים (עוזר גם להעריך את רמת האלכוהול) ניתן לבדוק ע"י אחד מהבאים:

1.    מקל לבדיקת רמת הסוכר – "מקלות נייר" אשר משנים את צבעם לפי רמת הסוכר. זול יחסית אבל פחות מדוייק.

2.    הידרומטר (Hydrometer)מקל זכוכית הדומה למד-חום. לא לשכוח לרכוש משורה (כלי מדידה שדומה לצינור עם תחתית, כמו במעבדות) מתאימה. לא יקר (עשרות שקלים) אבל יותר מדוייק וניתן להשיג בכל חנות לציוד יין. המומלץ ביותר!

3.    מודד רמת סוכר אלקטרוני (רפרקטומטר) מכשיר אלקטרוני אשר מטפטפים עליו את הנוזל ומציג את התוצאה על גבי המסך. נחמד שיהיה, רק אם לא מפריעה לכם ההוצאה הכספית הנוספת (יקר יותר).

** חומציות הענב (שתי הבדיקות העיקריות הם PH ו TA) ניתן לבדוק ע"י אחד מהבאים:

מדידת PH (ריכוז החומציות ביין):

1.    מקל לבדיקת PH "מקלות נייר" אשר משנים את צבעם לפי רמת ה PH שוב,  זול יחסית אבל פחות מדוייק.

2.    מד חומציות (Ph Meter) מכשיר חשמלי המודד את ה PH בנוזל. ישנם מגוון של מכשירים החל ממכשירי כיס ועד מכשירי שולחן משוכללים ומדוייקים. רמת הדיוק ההכרחית לתהליך הכנת היין היא ספרה אחת אחרי הנקודה (0.0) אך אם ישנה אפשרות, כדאי לקחת עם רמת דיוק של שתי ספרות אחרי הנקודה (0.00). אסור לשכוח לרכוש גם נוזלים לאיזון (איפוס) מד ה- Ph (עשרות שקלים בודדים). אם התקציב מאפשר, מומלץ לרכוש מכשיר שניתן להחליף לו אלקטרודה (בד"כ במכשירי כיס, לא ניתן) כיוון שיש שחיקה של האלקטרודות ויש להחליפן מדי כמה זמן כדי לשמור על דיוק. 

ערכות בדיקת חומציות TA (רמת כלל החומצות ביין):

1.    שפורפרת בדיקת TA שפורפרת קטנה אשר בתוכנה נמצא חומר המגיב ליין ומשנה את צבעו לפי רמת ה- TA. זול יחסית אבל פחות מדוייק.

2.    ערכת מעבדה לבדיקת TA ערכה עם מספר חומרים כימיים אשר בעזרת עירבובם, ניתן להעריך מה רמת ה- TA בענב. מחירה של הערכה קצת גבוה (מאות שקלים) אך היא מספיקה לעשרות בדיקות. ניתן להשיג בחנויות לציוד יין. הבדיקה מדוייקת יותר כאשר היא נעשית עם Ph Meter ובכל מקרה אנו מקבלים רק הערכה של כמות החומצות.

הערה כללית: ישנם גם בודקים לחומצות נוספות בענב אך בד"כ חומצות אלו נבדקות רק ביקבים תעשייתיים. 

*** טמפרטורת הענב (חשוב מאוד לשלב הבדיקות הראשוניות ולאורך כל תהליכי התסיסות) ניתן לבדוק ע"י אחד מהבאים:

1.    מד-חום ידני – ישנו מדחום גדול (שיכול גם לצוף בנוזל) אשר ניתן לרכוש בכל חנות לציוד יין. מומלץ ולא יקר אבל לנקוט משנה זהירות כיוון שיכול להישבר מכל מכה קטנה. קיים גם מדחום מוגן מפני מכות המוכל בגוף מפלסטיק.

2.    מד-חום אלקטרוני – כמו הידני, רק אלקטרוני ומדוייק יותר. מדוייק מאוד ומומלץ אם ניתן לרכוש במסגרת התקציב.

3.   חיישני חום – חיישנים המתחברים לקופסאות בקרה ומנתרים/שומרים את נתוני הטמפרטורות בכל זמן נתון. מאוד נוח לניתור ובקרה בתקופת התסיסות (כהלית ומלולקטית) אך יקר ומתאים יותר ליקבים גדולים.

הערה כללית: יש גם מדבקת טמפרטורה שאפשר לשים על מיכל התסיסה והיא מציגה את הטמפרטורה לפי מד צבעים. אני מציין את המדבקה אבל לא כל כך ממליץ כיוון שהיא אינה עמידה ולרוב גם אינה מצביעה על הטמפרטורה המדוייקת.

 

הערה כללית לנושא הבדיקות:  ישנם מכשירים מיוחדים שבודקים את הכל ביחד (טמפרטורה, PH, TA, סוכר וכו'). קשה להשיג בארץ ומאוד יקר (אלפי דולרים).

 

 

——————

@ מעיכה והפרדה – בשלב זה יש להפריד את הענבים מהגבעולים (שזורות) ו"לפצוע" אותם קלות כדי שהמיץ יצא מהענב. את העיסה שמתקבלת יש לאחסן במיכל קיבול יעודי כגון חבית פלסטיק או מיכל נירוסטה לצורך שלב התסיסה הכהלית.

כמויות קטנות (עד מאה ק"ג):

מעבד מזון ביתי – כשמדובר בכמויות קטנות, מפרידים ידנית את הענבים מהשזורות. ניתן להכניס את הענבים לדלי גדול ולדרוך עם הרגליים (כמו פעם) או לרסק אותם במעבד מזון ולהפעיל אותו לשניות בודדות במהירות הנמוכה ביותר. המטרה היא לא לטחון את הענבים אלא "לפצוע" אותם קלות בלבד.

 

כמויות בינוניות ומעלה (מעל 100 ק"ג):

 

קראשר/"מועך מפריד" (crusher) – מכונה אשר מפרידה את הענבים מהשזורות ו"פוצעת" אותם. התהליך הוא יחסית פשוט: זורקים את הענבים אל תוך המכונה -> מצד אחד היא מוציאה את הענבים ה"פצועים" (עיסה הנקראת "תירוש") ומצד שני היא זורקת את השזורות. ניתן לרכוש קראשר ידני או חשמלי. בד"כ צריך לרכוש בנפרד מעמד למכונה. המכשיר יחסית יקר (מעל אלף ₪ למכשיר הידני) וכמובן צורך מקום פיזי. 

 

הערות חשובות: 

 

* מומלץ מאוד בכמויות בינוניות-גדולות. שימו לב שלא חייבים לקנות את המכשיר אלא ניתן לשכור אותו ליום עבודה.

* לרוב פתח יציאת התירוש של הקראשר נמוך מגובה מיכל התסיסה. לכן, אני ממליץ להצטייד מראש בגיגית גדולה ונמוכה אליה ישפך התירוש ומדי פעם נרוקן אותה לתוך מיכל התסיסה.

* מומלץ להביא גיגית נוספת לאיסוף השזורות (לא נוח לאסוף מהריצפה).

* טיפ מעשי מניסיון: מומלץ להצטייד במקל מטאטא כדי שנוכל לכוון את הענבים לפתח המעיכה במכשיר.

 

את התירוש (העיסה שיוצאת מהענבים המעוכים) יש להעביר למיכלי תסיסה ייעודיים (פלסטיק/נירוסטה). בציוד זה נדון במסגרת הציוד הנדרש לשלב התסיסה הכהלית.

לאלו הרוצים להתחיל עם הכנת כמות קטנה של יין ניתן לרכוש ערכה למתחילים להכנת 10 ליטר יין המכילה גם הנחיות להכנת יין אדום יבש.

 

המשך רשימת הציוד להכנת יין בחלק ב

 

Check Also

תרשים זרימה הכנת יין אדום יבש

התרשים המלא להכנת יין אדום בצורה מקצועית לחצו כאן להורדת תרשים הזרימה אשר יקל עליכם ביום ק…