היין עובר תהליכים רבים וחשוף למפגעים מיקרו-ביולוגיים והסיכויים להגיע לידי קלקול מתגברים אם לא מטפלים בנושא כראוי. אחד הדברים החשובים ביותר בתהליך הייצור הוא שמירה על סביבה סניטרית – מה שהופך את עבודת החיטוי לחלק מרכזי בכל תהליך הכנת היין ול"שואב זמן" מרכזי. תהליך הסטריליזציה יכול להאריך את זמן העבודה בכ- 30%-40% (ולפעמים אף יותר, תלוי בכמות הציוד ובתהליך). לכן, זהו מרכיב חשוב שיש לקחת בחשבון בתכנון יום העבודה ולוח הזמנים בכלל. כמו כן, גם העוסקים במלאכה חייבים לשמור על היגיינה.

 

הכנת תמיסת החיטוי (אני ממליץ בחום לשים כפפות בתהליך ההכנה ובעבודה עם החומר) – יש להכין בקבוק/מיכל עם מים חמים ולהמיס בתוכו ביסולפיט לפי גרם אחד לכל שני ליטרים מים. את הבקבוק/מיכל יש לאטום בניילון נצמד ולסגור עליו את הפקק. התמיסה טובה לשימוש במשך כ- 7-14 יום מיום הכנתה או עד שהריח מתחיל להיות חזק/לא נעים. כמו כן, התמיסה ניתנת לשימוש חוזר (אחרי שמחטאים כלי, מחזירים את התמיסה לבקבוק/מיכל).

 

אני ממליץ תמיד להכין גיגית קטנה ועמוקה עם תמיסה לכלים הקטנים כך שניתן יהיה בזריזות לחטא את הכלי בכל פעם. לכלים הגדולים כמו מיכלי תסיסה/דמיג'אנים, יש למלא את המיכל בחומר החיטוי, לסגור את הפקק ולסובב את המיכל כך שהתמיסה תגיע לכל מקום (לא צריך למלא את כל הכלי בחומר, מספיק מעט חומר שיספיק לפעולת הערבוב). לאחר מכן, לרוקן את המיכל חזרה לבקבוק/מיכל (בעזרת משפך) ולהפוך אותו (את המיכל) באוויר לדקה כך שלא יישאר בו חומר חיטוי.

 

 

להלן מספר נקודות חשובות שכדאי מאוד להקפיד עליהן:

 

בתחילת העבודה

        במידה ואין, הכנת תמיסת חיטוי.

        הכנת גיגית קטנה עם תמיסה לחיטוי כלים קטנים.

        אם היו כלים לא מחוטאים, יש לשטוף אותם היטב במים ותכשיר ניקוי ורק אז לחטא אותם. (לא ניתן לחטא באופן יעיל כלים מלוכלכים)

במהלך העבודה

        לעבוד עם כפפות (גם לטובת הבריאות האישית שלנו). במידה ואין אפשרות, לדאוג לניקיון הידיים מספר פעמים במהלך היום ובמיוחד אחרי שבאים במגע עם חומרי חיטוי / חומרים אחרים.

        כל כלי שבא במגע עם הענבים/יין צריך לעבור חיטוי.

        גם כאשר אנו מעבירים כלי בין סוגי ענבים/יינות שונים – עדיף לחטא.

        להשתדל תמיד לעבוד עם כלי זכוכית/נירוסטה/עץ/פלסטיק מיוחד למזון ולא עם פלסטיק תעשייתי (כמו פחי אשפה) או ברזל (ובטח לא עם משהו שעלול להחליד!).

        לחטא את משטח העבודה וכמובן שלא להניח אף כלי על הרצפה או על סביבה לא נקייה!!!

בסיום העבודה

        חשוב לנקות היטב את הרצפה (אנחנו לא מעוניינים להזמין לביקור את חברינו הזוחלים והמעופפים).

        יש לנקות ולחטא את כל הכלים שהשתמשנו בהם כהכנה ליום העבודה הבא.

 

 

 

נכון, זה מעצבן, גוזל זמן, עולה כסף וכו' וכו' אבל,

 

 

לא להתעצל.

הניקיון והחיטוי חשובים ומשתלמים בטווח הארוך!

 

בחזרה לאוסף המאמרים המורחב

 

Check Also

תרשים זרימה הכנת יין אדום יבש

התרשים המלא להכנת יין אדום בצורה מקצועית לחצו כאן להורדת תרשים הזרימה אשר יקל עליכם ביום ק…